Že takoj se nam je porodilo vprašanje o (ne)ustavnosti navedenega zakona in po več kot letu dni se ni naše mnenje prav nič spremenilo. V vmesnem času se je na nas obrnilo večje število proizvajalcev električne energije, ki so ob koncu leta 2024 in v prvi polovici leta 2024 začeli prejemati odločbe Agencije za energijo, ki jim je nalagala obvezno vplačilo presežka v državni proračun. Zneski se gibljejo od nekaj sto oz. nekaj tisoč evrov pa do več deset tisoč oz. celo več sto tisoč evrov. Gre za zneske, ki jih poslovni subjekti niso načrtovali v svojih poslovnih načrtih in ki jim v večini primerov dejansko pomenijo veliko nenačrtovano finančno breme. Določeni proizvajalci navedenega zneska na način, kot to predvideva ZNPOVCE, niti ne morejo poravnati.
V imenu zavezancev, ki so za zastopanje pooblastili našo odvetniško pisarno smo zoper odločbe Agencije za energijo vložili pritožbe (ki so bile pričakovano zavrnjene s strani Ministrstva za okolje, podnebje in energijo). Zaradi zavrnitve pritožb smo nato zoper odločbe Agencije za energijo vložili tožbe pred Upravnim sodiščem Republike Slovenije. Postopki se v tem trenutku v večini primerov nahajajo na stopnji odgovora na tožbo s strani Ministrstva za okolje, podnebje in energijo, v določenih primerih pa nas je sodišče tudi že pozvalo k vložitvi prve pripravljane vloge.
Ker trdno verjamemo, da je ZNPOVCE očitno neskladen z Ustavo Republike Slovenije, smo v vseh postopkih na podlagi 156. člena Ustave in prvega odstavka 23. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21) Upravnemu sodišču predlagali da postopek prekine in pred Ustavnim sodiščem Republike Slovenije začne postopek za oceno ustavnosti ZNPOVCE. Glede na to, da smo v imenu proizvajalcev električne energije vložili že preko 20 tožb, ki temeljijo na enaki ali podobni dejanski in isti pravni podlagi, bomo v kratkem Upravnemu sodišču, sledeč načelu ekonomičnosti postopka, predlagali tudi, da na podlagi 43. člena Zakona o upravnem sporu (ZUS-1) izvede vzročni postopek, ostale postopke pa prekine. Na ta način se bodo znižali stroški, razbremenilo se o delo Upravnega sodišča in na podlagi 4. odstavka 43. člena ZUS-1 se bo zagotovila prednostna obravnava teh postopkov, ki je nedvomno v interesu proizvajalcev električne energije, ki jim je bila naložena obveznost plačila presežkov.
Za vsa morebitna vprašanja smo dosegljivi na info@bzlaw.si ali po telefonu na 01 / 444 00 80.